
Interviu cu Alex Costiug, fondator GetLit.ro, despre un produs handmade, non-toxic si eco-friendly
Interviul de astăzi ne introduce în lumea parfumată a lumânărilor artizanale handmade de la GetLit.ro, iar Alex Costiug ne ghidează printre piesele de puzzle din care este formată aceasta.
Business Agency: Vă invit să faceți o introducere a activității dumneavoastră și a proiectelor în care sunteți implicat.
Alex Costiug: Cu un background de digital marketing și experiență în e-commerce management acumulate în România și UK, am dorit să mă reîntorc în țară și să dezvolt o afacere proprie. Nu am avut o direcție clară, însă am știut că „sustenabil” va fi un cuvânt cheie în mediul business pe termen lung.
Am dezvoltat astfel o colecție de lumânări parfumate făcute din ceară naturală din soia, obținând un produs non-toxic și eco-friendly. Am știut că un produs „curat” nu va fi de ajuns în termeni de marketing, așa că am creat un întreg concept – lumânările parfumate vin însoțite de o etichetă cu mesaje diverse, fiind perfecte pentru a fi oferite cadou.
Persoana cu care am început acest drum a completat întregul proiect Get Lit, iar de aici a pornit aventura. Design, e-commerce planning, product testing, logistics, content, marketing & advertising au fost cuvintele cheie care au stat în spatele unei perioade de 10 luni de research și testări până la lansarea magazinului online.
BA: Cum a început totul?
AC: În vreme de pandemie și lockdown, majoritatea oamenilor au început să petreacă din ce în ce mai mult timp în propriile case. De aici s-a născut dorința multora de a-și transforma locuința într-un spațiu cât mai relaxant, plăcut dar și sănătos în același timp.
Am debutat cu o singură colecție și o singură idee pentru început, ca ulterior să dezvoltăm 3 alte idei de produse urmând a fi lansate în următoarele luni.
BA: Cum ați recunoscut oportunitatea?
AC: Împreună cu partenera mea, am realizat că majoritatea produselor home-deco și wellness existente pe piață implică multe chimicale, plastic sau alte produse care nu sunt sustenabile sau prietenoase cu natura. Astfel ne-a fost stârnită curiozitatea și am început să facem research, dorind să aflăm dacă există și o altă variantă.
În acest fel s-au născut lumânările parfumate din ceară naturală „Get Lit”, folosind numai ambalajele eco-friendly și biodegradabile. Mai mult, prin colecția „Boozy Candles” dăm o viață nouă sticlelor de bere și de suc printr-un proces de upcycling – adică, pe românește, reciclare creativă.
Nu știu în ce măsură reprezintă acest aspect o oportunitate, având în vedere costurile mai ridicate și un efort semnificativ crescut, însă aceasta a fost fundația unui produs „curat” și non-toxic.
BA: Care a fost motivația pentru a începe afacerea?
AC: Mi-am dorit întotdeauna să am o mică afacere la care să lucrez cu drag, nu pentru că trebuie. Libertatea de a lua decizii proprii și de a crea acest proiect ca pe un puzzle mă motivează zilnic.
Scopul nu a fost și nu cred că o să fie niciodată ca această afacere să se dezvolte la cifre de afaceri foarte mari. Dorim să rămânem la un nivel de producție artizanal și handmade.
BA: Ce vă doriți de la business?
AC: Ne dorim să educăm oamenii să folosească produse cât mai naturale și eco-friendly, achiziționate atunci când se poate de la afaceri locale. Astfel, încurajăm cât mai multe afaceri mici prin colaborări și cross-promotions. Un alt plan pe care dorim să îl implementăm în anul următor este susținerea unui ONG care ajută copiii defavorizați prin donarea unui procent din vânzări și prin awareness.
În alte cuvinte, credem într-o versiune proprie a karmei și anume – dacă nu „deranjăm” planeta și ajutăm alți oameni atunci când putem, succesul business-ului nu va întârzia să apară.
BA: Care au fost primii pași în a vă face cunoscută afacerea?
AC: Oamenii apropiați au însemnat startul acelui zgomot „gata, suntem live cu site-ul”, care a fost extrem de important atât pentru reachout cât și pentru încurajare.
Apoi, mediul online este cel mai bun prieten în condițiile actuale din toate punctele de vedere. Trebuie să ținem cont totuși că lumânările parfumate au nevoie de simțul olfactiv. Astfel, suntem în mijlocul implementării unor parteneriate cu 2 magazine offline. Credem cu tărie că ne va ajuta interacțiunea directă a clienților cu produsul, având în vedere natura acestuia.
BA: Cu ce vă diferențiați de competiție?
AC: Fiecare business are competitorii săi și cred cu tărie că trebuie respectată relația de unicitate dintre noi toți.
Consider că poziția noastră pe piața din România este una unică, având în vedere că lumânările Get Lit reprezintă un concept. Parfumul lumânării, culoarea acesteia și poate cel mai important detaliu al colecției noastre principale – mesajele de pe etichete – fac din lumânările Get Lit un cadou ideal. Spre exemplu, „Get Lit for Vama Weekends” a fost una dintre cele mai apreciate lumânări. Aceasta miroase a „teen spirit”, adică a Bonfire & Salty Breeze.
BA: Care a fost cea mai mare provocare pe care ați întâmpinat-o în decursul carierei dvs.?
AC: Fără dar și poate, cea mai mare provocare continuă o reprezintă încercarea de a sta cât mai eco-friendly în timp ce prețul produselor rămâne accesibil. Este necesar un întreg proces de educare al consumatorului pentru a-l face să înțeleagă avantajele unui produs artizanal și natural, atât timp cât o lumânare parfumată cumpărată din hypermarket-uri costă uneori de 3 ori mai puțin.
BA: Spuneți-mi vă rog, cum definiți succesul, din prisma experienței dvs profesionale, dar și a celei personale?
AC: Cu siguranță termenul de „success” are definiții diferite pentru fiecare dintre noi.
Eu, unul, văd succesul ca pe o activitate creativă și șansa de a te exprima liber. În continuare, aș menționa independența și libertatea oferită de un business propriu. Știu că sună clișeic, dar dacă într-o zi simt că locul nu îmi este în atelier, vreau să am puterea de decizie de a nu turna lumânări în acea zi.
O altă latură a succesului descoperită la puțin timp după lansarea Get Lit este feedback-ul clienților. Ei poate nu stiu, dar atunci când primim mesaje în care ne spun că livrarea coletului „made their day”, exact același lucru se întâmplă și cu ziua noastră. Atunci când clienții noștri aleg produsele Get Lit pentru a doua sau a 3-a oară, fie că e vorba de un cadou sau de un răsfăț personal, reprezintă cel mai pozitiv feedback din punctul nostru de vedere.
BA: Ce sfaturi aveți pentru cei ce vor să înceapă noi proiecte?
AC: Cred că fiecare om are un vis sau o pasiune pe care și le-ar dori să le dezvolte. Dacă există timp liber, există timp și pentru „acel” proiect sau idee, având în vedere că investiția inițială constă în timp dedicat research-ului. În momentul în care energia dedicată acestui plan te relaxează și îți face plăcere, atunci știi că lucrezi la proiectul potrivit!
Un al doilea sfat ar fi să încerce să devină cât mai flexibili și independenți. Eu, personal, am fost „obligat” de această mică afacere să ies din zona de comfort și să explorez domenii complet străine mie inițial, cum ar fi contabilitate, fotografie de produs, design și nu numai.