
Marketingul este o necesitate pentru orice afacere, fie că este vorba de o afacere digitală sau de o locație fizică. Marketingul este singura abordare sigură pentru a crește vizibilitatea și gradul de conștientizare a brandului tău, precum și singura modalitate de a îți crește audiența în general.
Anumite aspecte ale marketingului au fost continue încă de la începuturile conceptului; de exemplu, oferirea de informații unor persoane noi în moduri inedite și fascinante poate crește în mod constant familiaritatea cu marca. Cu toate acestea, marketingul devine din ce în ce mai complex și mai dificil – mai ales pentru cei care nu sunt experți.
De ce se întâmplă acest lucru? Și ce putem face în această situație?
Dificultatea de a face marketing este din ce în ce mai mare
Ce face ca marketingul să fie provocator sau simplu? Acesta este un subiect oarecum abstract și neclar, dar este unul care trebuie abordat dacă dorim să înțelegem cauzele principale ale creșterii dificultăților de marketing. În unele aspecte, dificultatea marketingului se referă la cantitatea de timp, bani și efort necesară pentru a atinge un obiectiv. Marketingul devine mai costisitor și mai solicitant din punct de vedere al timpului pe măsură ce devine mai dificil. De asemenea, putem evalua complexitatea marketingului pe baza percepțiilor noilor veniți: cu cât curba de învățare a marketingului este mai abruptă și cu cât este mai dificil pentru noii veniți să înțeleagă cele mai semnificative concepte, cu atât este mai dificil de descris.
De asemenea, ne putem gândi la dificultățile de marketing ca la un rezultat al concurenței, care face mai dificilă ieșirea în evidență pe o piață aglomerată.
Din nefericire pentru noi, dificultatea marketingului este în creștere în toate aceste sectoare, precum și în altele. Anumite industrii și nișe sunt chiar mai afectate; de exemplu, SEO pentru startup-uri devine mai dificil într-un ritm mai rapid decât marketingul pentru întreprinderile mai bine stabilite.
Care sunt factorii care stau la baza acestui fenomen și există ceva în acest domeniu ce putem controla?
Percepțiile și preferințele consumatorilor se schimbă
Percepțiile și preferințele consumatorilor pot fi un factor care contribuie la creșterea bruscă a complexității marketingului. În urmă cu câteva decenii, cei mai buni specialiști în marketing și publicitate din lume încercau să creeze sloganuri memorabile și reclame convingătoare care încercau cu nerușinare să vândă un nou produs unui anumit grup demografic. Clienții se uitau la reclame cu curiozitate și cu mintea deschisă, evaluând lucruri noi pentru o posibilă achiziție fără a judeca sau a medita la scopul marketingului.
Clienții din ziua de azi au o varietate de gusturi. Publicitatea tradițională bombardează consumatorii de zeci de ani, iar reclamele au devenit atât de comune încât sunt percepute ca fiind agresive și intruzive. Dacă forțezi o reclamă tradițională unui client, este posibil ca acesta să ignore complet ceea ce spui și să își formeze o impresie negativă despre compania ta.
Clienții din ziua de azi au așteptări mari, iar tu trebuie să oferi mai mult pentru a fi un agent de marketing de succes. Mai mult decât încercări ieftine de convingere, ei vor să vadă povești. Mai degrabă decât o prezență construită, ei vor să vadă onestitate. Ei preferă să vadă și să descopere propriul material organic decât să fie forțați să se confrunte cu reclame care le perturbă viața de zi cu zi.
Prin urmare, marketingul și publicitatea tradițională au dispărut practic. În lumea de astăzi, influențarea și implicarea clienților necesită o abordare mai sofisticată și mai organică.
Instrumente și tehnologii
Alte lucruri care contribuie la dificultatea marketingului sunt instrumentele și tehnologiile. Într-un fel, acest lucru este ironic, deoarece cele mai multe dintre noile tehnologii de marketing sunt menite să faciliteze marketingul sau, cel puțin, să le ofere comercianților mai multe opțiuni pentru a ajunge la consumatori.
Așadar, cum complică noile tehnologii și instrumente marketingul?
Una dintre explicații este costul ridicat al implementării noilor tehnologii. Poți utiliza o varietate de instrumente pentru a construi și lansa noi inițiative de marketing, dar s-ar putea să ajungi să cheltuiești sume mari de bani și să sacrifici valoarea pe care o primești din succesul campaniei. Acest lucru acționează, de asemenea, ca o barieră de intrare pentru startup-uri și întreprinderi mici deoarece, dacă instrumentele de marketing sunt prea scumpe, acestea nu vor fi folosite.
O altă explicație este dată de gradul abrupt al curbei de învățare. Care sunt cele mai eficiente instrumente? Ce faci cu ele? Cum îți adaptezi abordarea la opiniile tehnologice în schimbare ale clienților tăi? Toate noile tipuri de tehnologii de marketing au o curbă de învățare abruptă, ceea ce le face greu de absorbit și de adaptat.
În continuare avem motive precum confuzia și utilizarea greșită a sistemului. În același mod în care utilizarea greșită a tehnologiei te poate costa timp și bani, utilizarea corectă a acesteia îți poate economisi timp și bani. Consecințele pot fi grave dacă folosești instrumentele incorecte sau dacă investești bani într-o tehnologie care nu este potrivită pentru compania ta.
Măsurătorile vanitoase ar putea avea un impact negativ asupra perspectivelor tale pe termen lung. Doar pentru că ai un grafic strălucitor cu o linie îndreptată în direcția corectă nu îți garantează că faci lucrurile corect sau că planul tău este eficient. Pentru că există atât de mulți indicatori posibili de urmărit, devine din ce în ce mai obișnuit ca agenții de marketing să se concentreze pe cei greșiți.
Concurența acerbă
Nivelul copleșitor de concurență în online este un alt aspect important care contribuie la creșterea abruptă a dificultăților de marketing. Atunci când comunici cu o audiență online, ai posibilitatea de a ajunge la miliarde de oameni – dar te expui, de asemenea, la concurenți din întreaga lume, precum și la milioane de întreprinderi și persoane fizice diferite.
În plus, tehnologii precum platforme de site-uri web gratuite, șabloane de planuri de afaceri și alte resurse facilitează chiar și pentru antreprenorii necalificați să înființeze noi întreprinderi și site-uri web. Indiferent de nivelul lor de experiență, persoanele fizice au capacitatea de a-și crea propriile inițiative de marketing.
Acest lucru implică faptul că, dacă dorești să stabilești și să menții o campanie de marketing de succes, va trebui să descoperi o strategie pentru a ieși în evidență din mulțime. Este dificil să ieși în evidență pe o piață atât de aglomerată fără să cheltuiești bani.
Fragilitatea marketingului digital
Un nou sistem de inteligență artificială sau o schimbare în preferințele clienților este tot ce este nevoie pentru a perturba radical – sau chiar distruge – tot ceea ce ai reușit să creezi. Trebuie să fii conștient de vulnerabilitatea marketingului digital și să o încorporezi în strategiile tale.
Adaptarea la o epocă de marketing dificilă
Marketingul este mai dificil ca niciodată. Dar asta nu înseamnă că trebuie să renunți la orice pretenție de a implementa strategii de marketing și publicitate.
Implică doar că va trebui să accepți noua provocare și să îți adaptezi strategia, iar mai jos am enumerat câteva lucruri care îți pot fi benefice:
Continuă să te adaptezi. Rămâi versatil. Cercetează-ți noii concurenți, dobândește noi abilități și renunță la tehnicile cele mai puțin eficiente – și apoi modifică totul atunci când mediul se schimbă. Flexibilitatea este caracteristica de bază a unei afaceri prospere.
Pentru a rămâne în fața concurenței, rămâi flexibil. Concurența este o problemă semnificativă, dar nu trebuie să o înfrunți direct. Poți să o ocolești vizând un public diferit, concentrându-te pe calitățile tale distinctive și experimentând cu noi platforme.
Diversifică-ți abordările. Utilizează o gamă de tactici pentru a echilibra punctele forte și punctele slabe specifice fiecăruia și pentru a obține rezultate mai consistente și mai fiabile. În acest fel, vei putea continua să experimentezi idei diferite – și să găsești noi modalități de a profita la maximum de bugetul de marketing.